torsdag 31 december 2015

Bollywood, glädjens dans!

Bollywood är den största glädjebomben jag någonsin varit med om, det är nästan overkligt sant. Säg inte att jag är den enda som någon gång blivit uppslukad bara av att titta på all den sång och dans som finns med i en bollywoodfilm? Tänk då att få vara mitt inne bland alla de där festligheterna, för det är precis den känslan jag upplever på klasserna. Just därför är jag otroligt glad att jag på ett öppethus spontant blev indragen i salen där bollywood skulle äga rum då det var verkligen hur kul som helst, precis som det fortfarande är. Efter en klass bestående av en härlig blandning av teknik och glädje lämnar jag alltid dansskolan med ett leende som lär synas långa vägar. "Det viktigaste är att ni ler" har Bella Malekian sagt sedan dag ett och visst var det lite ovant i början men när musiken sätts på är det svårt, nästintill omöjligt, att göra annat. Det är så pass att det blivit ett problem att dra ner på leendet under de klassiska bitar där man inte alltid behöver le sitt största möjliga. En kommentar från en annan bollywood-elev ger mig klartecken på att jag inte är den enda som känner så här. "Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att starta veckan på än med en bollywoodlektion på MDA. Klassens energi och sprudlande glädje varar i dagar. Jag har älskat måndagar nu hela hösten eftersom måndagar inneburit just bollywood". - Louise Majvall

Vad jag tycker så mycket om med Bollywood, förutom glädjen, är att koreografierna blir som en slags berättelse på ett helt annat sätt än jag upplever inom andra stilar. Låtarna är mestadels på hindi men efter en förklaring av vad låtarna handlar om i helhet kan man mer och mer leva sig in i storyn. Efter hand, när steg efter steg läggs på får man dessutom reda på fler och fler detaljer. I låten de dansas till ovan börjar de exempelvis att sjunga om ögon och vackert hår, i refrängen nämns sedan trumpojken. Stegen knyts samman med storyn och alla bitar faller på plats, lite som ett levande pussel som vi med glädje lägger ihop tillsammans. Inte trodde jag att bollywood var något för mig men oj så fel jag hade och oj så mycket jag gått miste om ifall jag inte vågat prova den där gången då mina vänner drog med mig in i salen. Vem vet, kanske blir det jag som till våren kommer att dra med just dig till denna glädjefyllda klass?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar