söndag 4 oktober 2015

Ett besök i en helt ny värld


Om jag ska vara ärlig så har jag alltid fruktat att ta balettklasser och av den anledningen har det aldrig heller blivit av, för än idag. Balett är långt utanför min så kallade "comfort zone" och trots att jag någonstans inom mig har en smidigare sida så har jag alltid upplevt mig vara alldeles för klumpig för att ens ge det ett försök.

Idag, däremot, tog jag mig till dansakademin för att ge klassisk balett en chans. Med en klump i halsen ställde jag mig vid en av balletstängerna och kände mig ganska snabbt lättad över att se så många kända ansikten omkring mig. Jag var inte den enda som stod där vid en balettstång för första gången och därmed var jag säkerligen inte den enda som var nervös heller. Känslan av att vara i ett helt nytt land där det talades ett vilt främmande språk slog dock emot mig efter bara några få sekunder. En del av mig ville då smita därifrån, men den övervägande delen beslutade att det var värt att stanna. "Varför kom jag hit?" var frågan jag fick ställa mig själv och svaret kom jag i underfund med väldigt snabbt, "för att utvecklas!" 

Så här efteråt känner jag en skräckblandad förtjusning. Visst var det hur svårt som helst och visst kände jag mig som en vilsen själ som blivit inkastad i en helt främmande värld, men samtidigt känns det väldigt bra att jag vågade ta det där steget utanför min trygga zon. En del saker gick bättre än förväntat medan andra gick helt åt skogen. Oavsett vad som händer så kan jag i alla fall bara bli bättre än vad jag var idag och när jag tänker på det viset känns det hela ändå rätt så bra. Mina planer är ju dessutom inte att bli någon prima ballerina utan jag vill mest bara lära mig den teknik som jag kan ha till användning för inom de stilar som jag föredrar att dansa. Ibland behöver man göra lite mindre roliga och/eller bekväma saker för att komma dit man vill och det är jag nu för tiden helt okej med. Att fortsätta med en timmes balett om söndagarna är därmed ett självklart val, oavsett vad nerverna mina har att säga om den saken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar